1. Hva er journalistikkens to hovedoppgaver?
Å informere og øve samfunnskritikk.Informasjonsoppgaven innebærer for det første at mediene gir publikum informasjon som ellers ikke ville vært tilgjengelig. For det andre setter de informasjonen inn i en sammenheng, slik at publikum forstår hva som foregår.Kritikkoppgaven innebærer at mediene fyller rollen som ”den fjerde statsmakt” og overvåker de tre andre statsmaktene. De er også demokratiets ”vaktbikkje” og avslører kritikkverdige forhold i samfunnet. Endelig tar de opp saker til diskusjon og setter dagsorden for samfunnsdebatten.For å kunne oppfylle dette må journalisten være fri og uavhengig av alle særinteresser, slik at han ikke kommer i lojalitetskonflikt, samme hvem han intervjuer eller hva han formidler.
2. Gå inn på http://presse.no/ Finn ut følgende: • Hva er PFU?
- Norske massemediers fellesorgan som skal fremme den etiske standard, yrkesetikken og integriteten i norske massemedier, samtidig som at det skal styrke og verne ytringsfriheten, pressefriheten og informasjonsfriheten.Gir råd og veiledning i presseetiske eller faglige spørsmål.
• Hva er redaktørplakaten?
- Her kan man lese og lære om hva som er redaktørens plikter og rettigheter.
• Hva er de viktigste punktene i vær - varsom plakaten?
- Pressens samfunnsrolle
- Integritet og ansvar
- Journalistisk atferd og forholdet til kildene
- publiseringsregler
3. Forklar disse ordene og uttrykkene:A) Journalistikk
- Journalistikk er innsamling og redigering av nyheter som formidles til publikum gjennom mediene. Journalistikk er i tillegg betegnelsen på faget som utøves av journalister, og det produktet som de framstillerB) Presse
- alle trykte medier omfatter de delene av radio og tv som sender nyheter og aktualitetsprogrammer
C) Referatjournalistikk
- Man refererer til hva som har skjedd, altså en sak. Da må man være nøyaktig, å bare bruke fakta, og det som faktisk har skjedd/hva som er sakenD) Tabloidisering
- Innholdet blir kortere, og lettere.
- Avisens fysiske formE) Børs og katedral
- Balanse mellom økonomi og idealerF) Digitale skiller
- Skiller mellom de som ikke har mulighet til å bruke pc, tv, radio, aviser for å skaffe informasjon og de som har den muligheten. U – land og I – land for eksempelG) Konvergens
- 4 forskjellige konvergenser. Tekst, bilder, levende bilder, lyd osv. H) Kampanjejournalistikk
- Ofte negativt vinklet. I) Sjekkheftejournalistikk
- Ofte når man betaler kildene! Uetisk. Se og HørJ) Kildeetikk
- Hva som er rett og galt i mediene, hva som er etisk riktig og uriktig
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar